Koleksi Cerpen!
Terukir Cinta Untuk Ku
Wednesday 12 September 2012 | 20:43 | 16 Panda!

Tunang!!?? "hanya itu yg boleh Fiza katakan pada ibu" Aku terkedu ,tak tahu nak kata apa.seolah-olah aku digam mulutnya...Akhirnya diam aku telah buat ibu buat keputusan sendiri.................dan sekarang aku tunangan orang yang tak pernah aku kenal ,"aku mengeluh kenapa ibu buat aku macam nie? salah aku  apa? ibu!!!!!!!!!!!!!! " (tapi hanya di dalam hati,aku tak berani  lawan kata-kata Ibu......Bermula lah Kisah aku sebagai Tunangan Izzue )

Pagi keesokan harinya, aku terpaksa gerak Fiza bangun pergi kolej.. Fiza adik kesayangan aku, masa Fiza dapat tahu aku dah ditunangkan dengan Izzue, dia yang pertahankan aku..sedangkan aku sendiri diam seribu bahasa.. Fiza seperti ayah, aku rindu Arwah ..Sikap protecting ayah turun pada Fiza..Fiza pertahankan aku dia menentang cadangan Ibu jodohkan aku dengan anak kenalan lama Ibu iaitu Datin Ayda. Aku sebagai anak tak sanggup lihat Ibu kecewa …jadi aku biarkan Ibu buat keputusan sendiri.

“Akak Reen cepatlah,Fiza dah lambat Ini”

Tersedar aku dari lamunan sehingga tak perasan Fiza dah siap untuk ke kelas, Ya Allah Kuatkan hati hamba-Mu terima ujian ini.

“Okay Jum adik”

Langkah aku ke pejabat sangat lemah,dalam kepala aku bagaikan ingin meletup,”aku dah bertunang?”arghhhh! TUNANG TUNANG TUNANG TUNANG!!

“Cik Reen,Are you okay”
Aku terkejut lihat boss aku di depan,oh tidak malunya aku semua mata melihat aku dengan boss pulak….”mana nak sorok muka aku yg sedang berona merah ini..Ibu,Fiza Tolongggggggggggg Reen!! Malu Malu Malu!!!”
“Huh…I’ am okay Boss”
Mesti boss fikir aku ini gila sebab bebel  sorang -sorang ..err… Aku senyum depan boss,….alahai hati aku time macam ini lah nak dup dap bagai haishhh…Tahu lah Encik Aizat ini hensem ….Aizat lemparkan senyuman yang cukup kacak utk aku….Aizat kenapa kau buat hati aku tak keruan ini err

“Baguslah, Saya takut pula tengok awak cakap sorang- sorang ,Ingat awak ” Ketawa Aizat  sebelum teruskan kata-kata yg memang aku dah jangka …. “ingat awak GILA”

“Tak lah boss, saya sedang fikirkan tentang TUNANG saya” Sahaja aku tekankan perkataan TUNANG ,,Suka hati kata aku gila errr.. nasib baik kau hensem kalau tak memang makan penumbuk sulung aku ini Aizat! Hihi…

“saya gurau sahaja, Okay Reen Buatkan saya Kopi ya ,Kurang manis tau” Pesan Aizat sebelum masuk dalam pejabat, aku hanya sekadar  mengangguk tanda faham atas arahan Aizat
Sedang aku sibuk siapkan dokumen syarikat yang Encik Aizat perlukan, Handphone aku berdering…

“Assalamualaikum, Ibu.. Reen tengah busy ini ibu, nanti Reen call balik okay?”

“Nanti Reen, Ibu nak cakap ini..nanti petang Izzue ambil kamu kerja ya,kereta kamu tinggal”


“Tapi ibu…..” Belum sempat aku halang ibu End call…arghhh ibu hurmmmm

“Mama, Izzue tak nak lah kahwin dengan budak kampung itu!...Jangan paksa izzue mama please lahhh”

“Izzue!! Kamu jgn nak bantah pilihan mama kali ini, bukan kah mama dah bagi kamu peluang cari calon dalam masa 3 bulan , tapi mana calon menantu mama?” Marah datin Ayda pada anak tunggalnya..selepas kematian Datuk Nashran, ayah Izzue… Izzue semakin menjadi- jadi perangai buaya tembaganya, siapa tak kenal Izzue Hash playboy paling tersohor ……

Izzue kehilangan kata-kata…

“baiklah , mama jika ini yang mama mahukan… izzue ikut tapi mama ingat izzue tak akan pernah jatuh hati dengan…siapa nama perempuan kampung tu ??..hahhh Reen…” Ugut izzue … bagi dia reen itu perempuan kampung sebab berpakaian sangat tidak Up to date… memalukan sungguh..

Sementara itu…..
“cik Reen tunggu siapa”Tanya Aizat pada Pekerja yang dia rasa cukup menarik dan mungkin sesesuai dijadikan Isteri kepada dia sendiri… Aizat sudah lama berkenan pada Reen..Cuma dia tak pernah tunjukkan kerana khuatir Reen hanya anggap dia sekadar orang atasan tak lebih dari itu ..

“Tunggu Tunang saya ” Reen sahaja Kuatkan sedikit perkataan tunang..hati  Reen masih sakit kerana kejadian pagi tadi…. Suka hati Aizat panggil dia gila..arghhh “Reen jawab acuh tak acuh sahaja”
Nampak riak muka Aizat berubah, Dia kecewa..sungguh kecewa kerana Reen milik orang bukan dia….
“Ohh..ye ke, okay lah Reen saya balik dulu byee” Aizat menjawab dgn nada yg rendah  dan terus melalu pergi…. Meninggalkan Reen yg sedang terpinga –pinga membaca riak wajah Aizat yg seakan kecewa bila Reen kata dia sedang menunggu tunangnya…

Lamunan Reen  terhenti bila Hon kereta Vios milik Izzue berbunyi begitu kuat sehingga sakit telinga Reen… Siapa ini?? “omel Reen”

“hey, kau ini yang berdiri lagi itu .apa hal hah!? Masuk cepat” Marah Izzue… dia sebenarnya bukan nak marah sangat dengan Reen pun..disebabkan ternampak scene yang agak menguji kesabaran dia sebagai tunang Reen …..Dia tahu ,kerana  dia juga seorang lelaki, cara Aizat pandang Reen ..Izzue tahu Aizat ada perasaan pada tunangnya….

Reen terus masuk kedalam perut kereta dan diamkan diri. Dia khuatir izzue mungkin marah sebab kejadian tadi …tapi buat apa dia nak marah Reen sedangkan Izzue pun bukan Rela dia di tunangkan dengan Reen,..Pada Malam Reen di beritahu  dia dah jadi tunang kepada Izzue.. Izzue ada menghantar Sms yang sangat menyakitkan hati dia…. Izzue memberi amaran jangan jatuh hati dengan kehenseman dia ..dan jangan harap Izzue akan sayang perempuan kampung macam dia…

“pakwe kau ke lelaki tadi?” Tanya izzue…. Izzue sebenarnya sudah sampai awal dari waktu sepatutnya dia ambil Reen..semua desakan Datin Ayda suruh keluar awal takut nanti jam lambat pulak sampai tempat kerja Reen….

“Bukan lah , dia boss saya…Encik Aizat nama dia” Jawab Reen… dalam masa yg sama Reen terusik sedikit hatinya… wajah Izzue sungguh kacak, lebih kacak berbanding Aizat,tapi sayang Izzue tak mungkin suka dia..yg hanya biasa-biasa sahaja… Reen tahu Izzue adalah kegilaan ramai wanita, kerana kekacakan yg dimiliki dan harta yg agaknya 7 keturunan pun tak habis guna …..”monolog reen”

“ada aku Tanya nama dia ke?? Tak kan… ?? bukan masalah aku dia boss kau or pakwe kau pun”
Sindir izzue dengan nada yang kasar, bukan dia sengaja nak marah tapi dia rasa cemburu pula bila Reen bagitahu nama Boss dia dengan nada lembut.. dia menyampah….

Reen hanya sekadar diam….. setiba dia kedai makan.. Reen terkejut, tetiba izzue buka kan pintu untuk dia… Reen hanya sekadar senyum manis sebagai tanda terima kasih pada izzue…. Tapi izzue seperti takda hati..muka yang sangat selamba di pamerkan pada Reen..
“tak da perasaan betul mamat ini err” Getus hati Reen

Setelah selesai makan ,Izzue telah membuat keputusan akan teruskan pertunangan ini, Hati izzue sudah terpaut dengan kelembutan dah keayuan Reen, wajah yang cukup penuh kasih sayang pada Reen sangat menyejukkan hati Izzue, Izzue seakan sudah tangkap cintan pada reen tanpa sedar… nampaknya sangkaan izzue tentang betapa kampungnya Reen tersasar kerana reen seperti gadis moden juga walaupun hanya memakai baju kurung ….

Reen yg sedang menyedut air jus epal..tersedak mendengar keputusan Izzue…biar betul izzue terima dia..diakan biasa- biasa sahaja.. bukan kah Izzue juga kata tak mahu kan Reen

“Tapi , bukan awak sms saya semalam kata….” Belum sempat Reen meneruskan kata- kata

“Awak. Saya mintak maaf sebab semalam..hurmm sebenarnya saya mungkin dah jatuh hati pada awak… ” Izzue memotong kata Reen. Ya dia tahu salahnya menghantar Sms malam tadi . tapi tak sangka dia jatuh hati pada Reen pula…”itu lah lain kali jangan sesedap mee kari je kutuk orang kampung” Marah izzue pada diri sendiri..menyesal kata macam-macam tentang Reen…
“Huh?? Apa yang awak cakap ini?” marah Reen..semalam sesuka Jiwa dia je kata aku orang kampung lah, siap bagi amaran jangan jatuh hati kat dia…argghhh tapi hakikatnya aku mmg dah tangkap cintan dengan mamat depan aku ini….. hensem sangat ya Allah …. Tapi perangai  playaboys dia buat Reen was- was untuk jatuh hati terus pada dia..BAHAYA mamat ini …


 ******************************



*******************************
 “Aku terima nikah Shafaazreen Binti Saharudin dengan maskahwinnya RM5,000 ringgit tunai”
Dengan sekali Lafaz Reen telah sah menjadi Isteri kepada Muhd Izzue Bin Nashran
Kucupan mesra di dahi Reen membuarkan dia mengalir air mata.. dan yang pasti air mata itu ..air mata gembira……
“Assalamualaikum sayang”
Reen melihat suaminya lengkap berpakaian baju akad nikah berwarna krim..kacak sungguh Suamiku *getus hati reen*
“waalaikumsalam, hurmm…”

“Kenapa ini sayang? Tak suka kahwin dengan abang ye” Suara seakan berjauh hati dengan Reen… Menyesalkah Reen Kahwini Playboys macam izzue…opps EX-Playboys hihi
Reen dapat rasakan suami yang baru 5 jam dinikahi tadi seperti berjauh hati ..Ya Allah baru sahaja bergelar isteri orang sudah menyakiti hati suami .. ampunkan aku Ya Allah…
“Tak lahh abg, Reen tak pernah fikir macam tu, Perkahwinan kita bukan dasar cinta tetapi Insyaallah dengan Izin-Nya , Perkahwinan kita sampai ke syurga” Pelukkan erat untuk suami yang secara diam membuat Reen tidak keruan di hati dan kadang- kadang malu bila berduaan arghhh seperti saat ini..dalam dakapan si suami…malu tapi bahagia ……



MAAF YE PENDEK JE CERPEN… KALI PERTAMA BUAT CERPEN MACAM NIE…. RASA MACAM MERAPU JE IDEA NIE….PERLU ASAH LAGI BAKAT …..TQ YE BACA… ENJOY :)

| Newer Post
Cerpen Saya
: terukir-cinta-untuk-ku
: dia-pilihan-ku
: benci-akhirnya-cinta.
: cinta-si-kasar
: dipenghujung-cinta-adam
: Coming Soon..
: Coming Soon..
: Coming Soon..

NAVIGATION HERE